Grafisk profil: därför behöver du ha en

En grafisk profil beskriver hur ett företag eller organisation ska se ut i kommunikationen utåt. Kort sagt dess visuella identitet.

En grafisk profil är riktlinjer för hur företagets eller organisationens logotyp, färger, typsnitt och andra grafiska element ska användas i all kommunikation, till exempel på webben och i trycksaker. En uttalad och genomarbetad grafisk profil skapar både tydlighet och igenkänning.

Behöver man en grafisk profil innan man ska göra en webbplats?

Det är en stor fördel om det finns en grafisk profil innan man skapar en webbplats. Det gör det enklare för oss på webbyrån att skapa en webbplats som speglar företaget eller organisationen och skapar igenkänningsfaktor.

Vad innehåller en grafisk profil?

Den grafiska profilen består vanligtvis minst av en logotyp, färger och typsnitt. Logotypen skall skapa igenkänningsfaktor, färgerna kan innehålla både bas- och komplementfärger och ska fungera både på skärm, i print och för profilprodukter.

Vid val av typsnitt är det viktigt att de har hög läsbarhet i både trycksaker och digitala medier och stöds av vanliga webbläsare. Välj gärna två typsnitt som kompletterar varandra och går bra ihop. Ett typsnitt kan till exempel användas för rubriker och ett för brödtext.

Vill du veta mer om vår grafiska profil?

Hur vår grafiska profil ser ut och hur vi tänkte när vi skapade den läser du mer om här!

Mediamakarna Grip Webbyrå har ny logotyp och visuell identitet.
Mediamakarna Grip Webbyrå visitkort.
Morgan Grip, vd och webbdesigner, Mediamakarna Grip Webbyrå

Morgan Grip

Webbdesigner, -utvecklare

070-215 03 15 · morgan@mediamakarnagrip.se